Přehled tiskových zpráv
V závislosti na profesi je možné, že budete muset požádat o uznání kvalifikace. V první řadě je třeba zajistit si překlad dokumentů/certifikátů a jejich úřední ověření.
Od 1. ledna 2026 platí v Německu nová zákonná minimální mzda (tzv. Mindestlohn) ve výši 13,90 € brutto za hodinu.
Od 1. ledna 2026 se většiny českých důchodců (klientů ČSSZ), kteří bydlí v zahraničí, bude týkat zjednodušení výplaty jejich důchodu. Převažná část z nich totiž nebude muset zasílat ČSSZ „Potvrzení o žití“ před každou výplatou důchodu, ale pouze dvakrát ročně.
U regulovaných profesí, jako jsou lékaři, inženýři nebo učitelé, je uznání povinné, aby bylo možné v Německu pracovat. Odborná příprava se porovnává s odpovídající německou odbornou přípravou z hlediska obsahu, délky trvání a praktických prvků.
Od 1. ledna 2026 platí v Německu nová zákonná minimální mzda (tzv. Mindestlohn) ve výši 13,90 € brutto za hodinu. Zaměstnanci, kteří pracují přes personální agentury, nespadají pod zákonnou minimální mzdu, ale pod vlastní tarifní ujednání – od roku 2026 činí minimální mzda pro agenturní zaměstnance 14,96 € brutto za hodinu.
Dne 24. června 2026 nabyla účinnosti dohoda o spolupráci v oblasti dvoustranné elektronické výměny údajů mezi Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) a rakouskými důchodovými institucemi. Již nebudou muset zasílat ČSSZ tiskopis „Potvrzení o žití“, který byl dosud zákonnou podmínkou pro pokračování výplaty důchodu.
„Řada z nich pracuje pod úrovní svého skutečného vzdělání. Častým důvodem je složitost a délka procesu uznávání vzdělání,“ říká Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Minimální mzda v Německu vzroste od příštího roku na 13,90 eura (338 Kč) hrubého za hodinu. Od roku 2027 bude činit 14,60 eura (355 Kč). Průměrná česká mzda (124,40 Kč/hod.) nedosahuje ani na polovinu německé výplaty.
U regulovaných profesí, jako jsou lékaři, inženýři nebo učitelé, je uznání povinné, aby bylo možné v Německu pracovat. Za tímto účelem musí žadatelé nechat svou českou kvalifikaci ověřit příslušným uznávacím orgánem.
Česká republika uzavřela s Německem a s Rakouskem Rámcové dohody týkající se osob, které vykonávají obvyklou přeshraniční práci na dálku (tzv. telework). Obě rámcové dohody jsou účinné od 1. 3. 2023.
Minimální mzda v Německu vzroste od příštího roku na 13,90 eura (338 Kč) hrubého za hodinu. Od roku 2027 bude činit 14,60 eura (355 Kč).
Jedním ze základních principů EU je právo občanů na volný pohyb. Pro oblast sociálního zabezpečení z toho vyplývá povinnost členských států zacházet s migrujícími občany států EU tak, aby nebyla omezena jejich možnost pracovat v kterémkoli státě EU.